بررسی طراحی داخلی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و برلیانس H220 :
از زمانی که نخستین پژو ۲۰۶ تولید گردید تا به الان که سالیان درازی می گذرد در درون این خودرو تغییرات کم و جزئی صورت گرفته است .
درون کابین این خودرو برای همه مردم دیگر شناخته شده است و همه این را میدانیم که همه ادوات این خودرو در دسترس می باشد به جز فلاشر آن !
رو دری ها و همچنین روکش صندلی های این خودرو متوسط می باشند و مانند پلاستیک استفاده شده در درون خودرو بعد از گذشتن مدت زمانی فرسوده شده و سطح کیفیتی آن پایین می آید .
طراحی کنسول ۲۰۶ پس از گذشت ۱۵ سال رنگ و لعاب روزهای ابتدایی خود را از دست داده و تداعی کننده همان سالها نخستین قرن ۲۱ است.
اما با ورود به کابین پسر چینی این رقابت، طرح دو رنگ داشبورد توانسته مقداری از طراحی ساده این بخش را جبران کند و روح اسپورت بودن را به آن بدمد.
طراحی فرمان نیز با قسمت پلاستیک نقرهای در پایین آن تا حدودی چشم را نوازش میکند. السیدی تک رنگ به کار رفته در میان داشبورد تا حدودی به السیدی های ۲۰۶ از لحاظ کارایی شبیه است.
طراحی رودریها و نوع قرار گیری دستگیرهها و کلیدها به خودروهای بهروزتر شبیه است و در این بخش شیر این رقابت ساکت و خموش خواهد بود.
دسترسی به کلیدها و ارگونومی کابین خوب ارزیابی میشود. طراحی صفحه کیلومتر شمار نیز به نسبت ۲۰۶، جوان پسندتر و بهروزتر است. تا اینجا رقابت، در بخش طراحی خارجی و داخلی ۲۰۶ کهن سال از رقیب چینی عقب ماندهاست.
موتور:
خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از موتور معروف تی یو فایو ۱۶۰۰ سی سی، ۱۶ سوپاپ با حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون بر متر و گیربکس ۵ سرعته دستی بهره میبرد. این پیشرانه از لحاظ آلایندگی استاندارد یورو ۴ را پاس میکند و در سیکل ترکیبی طبق ادعا سازنده ۶/۶ لیتر بر صد کیلومتر مصرف دارد.
در مقابل برلیانس H220 با موتوری با کد BM15L برگرفته شده از موتورهای میتسوبیشی با ظرفیت ۱۵۰۰ سی سی، حداکثر قدرت ۱۰۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۸ نیوتون بر متر و گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشود.
این پیشرانه از لحاظ آلایندگی استاندارد یورو ۴ را پاس میکند و در سیکل ترکیبی طبق ادعای سازنده ۴/۶ لیتر بر صد کیلومتر مصرف دارد، که با توجه به وزن ۱۱۹۴ کیلوگرمی برلیانس در مقابل وزن کمتر ۲۰۶ تیپ ۵، قدرت پیشرانه شیر پیر بر جوان چینی پرادعا به ظاهر بیشتر میچربد.
در خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ در هر چهار چرخ از سیستم ترمز دیسکی استفاده شدهاست. ترمزگیری تیپ ۵ این خودرو از بدو ورود، زبان زد خودرو دوستان بوده است.
(مسالهای که در طول زمان بدلیل تغییرات فنی در این خودرو متاسفانه ضعیفتر شدهاست) در برلیانس H220 در چرخها جلو از ترمز دیسکی و در چرخها عقب از ترمزها کاسهای بهره میبرد. در بخش ترمزگیری بر روی کاغذ خودرو کهنسال پیروز ماجرا است.
منبع : پژو 206