خودروهای پژو ۴۰۵ GL و پژو ۴۰۵ GLX در دونوع ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی سی و همچنین پژو ۴۰۵ GLX از نوع اتوماتیک ۲۰۰۰ CC از سال ۱۳۶۹ بود که در کارخانه ایران خودرو به تولید می رسند .
شرکت ساپکو از سال ۱۳۷۳ شروع به تولید قطعات این خودرو نمود و از آن پس قطعات این خودرو در داخل به تولید می رسیدند .
در سال ۱۹۸۸ بود که خودروی پژو ۴۰۵ در بسیار از مجلات معتبر خودرو به عنوان خودروی سال و یکی از موفق ترین خودروهای کلاس متوسط پژو شناخته شد .
تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذفشده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شدهاست، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید.
بررسیهای بعملآمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ میبایست ۳۵ قطعه بهکلی تغییر مییافت و علاوه بر آن، ۸۴ قطعهٔ کاملاً جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعهٔ تزئیناتی، طراحی و ساخته میشد، و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.
کلیهٔ محاسبات و اقدامات اجراییِ این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) بهعنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX و بهطور محدود GLi به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایراناست.
بدنهٔ پژو ۴۰۵ ایران درعین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱٪ در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.
از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، و فاقد امکانات خودروهای جدیدتر ساخت ایران و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالاست.
اطلاعات فنیِ این خوردرو با موتور Xu7jpL3: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه (مانند سمندهای LX و سورن)
همچنین ایراد دیگر در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهاست. درصورتیکه در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است تا گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند؛ یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریضتر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایینِ در باید انحنای قابلتوجهی باشد و اینگونه باعث میشود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی بهشکل تخممرغ درآید و علت آن امنیت بیشتر درهنگام تصادف است.
درواقع، با این کار نیروی واردشده در کل نواحی پخش میشود و از آسیب بیشتر جلوگیری میشود. این نکته در خودروهای سواری مانند مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا کمری، هیوندای آزرا و حتی در خودروهای ایرانی مانند آوانته، مگان، سمند و تا حدی درپراید قابل مشاهده است.
منبع : پژو 405