اتومبیل جک اس ۵ در سال ۹۳ به بازارها وارد گشت و از آن جایی که این خودرو از خصوصیاتی برخوردار بود که حائز اهمیت بودند این خودرو طرفداران زیادی را پیدا کرد و حالا هم در حال حاضر طبق اخباری که به گوش رسیده است نسخه کوچک تر این خودرو قرار است در آینده روانه خط تولید گردد. این خودروی کوچک تر اس ۳ نام دارد .
با بررسی طراحی این خودرو در می یابیم که این خودرو هم مانند جک اس ۵ طراحی اش از خودروهای مدرن هیوندا برگرفته شده است با بررسی این اتومبیل سایه هایی از خط های استفاده شده در خودروی هیوندا آی ایکس ۲۵ قابل شناسایی می باشد .
خودروی JAC S3 که نام کامل آن در بازار چین JAC REFINE S3 است، از محصولات نوین این کمپانی به شمار میرود و تاریخ ورودش به بازار، آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی میباشد.
جک S3 از پلت فرمی مشابه با سدان HEYUE A30 و یا همان J4 بهره میبرد. معرفی این خودرو، بخشی از حمله سنگین جک به بازار خودروهای SUV محسوب میشود که قرار است با عرضه کراساوورهای دیگری همچون S1 و S2 تکمیل گردد. نکته بارزی که در طراحی آن جلب نظر میکند نمای جلوپنجره آن است که از سبکی پویا و جسورانهای بهره برده و جایجای آن را هم نوارهای کرومی پوشانده است. برخی از وبسایتهای چینی جهت توصیف طرح بهکاررفته در این بخش از واژههایی همچون غولپیکر و یا وحشی بهره گرفتهاند! بخش عقب این خودرو نسبت به نمای جلوی آن کاملاً محافظهکارانه طراحی شده است. ستون C بهکاررفته در بدنه این خودرو تااندازهای پهن بوده و شیشه عقب کوچکی نیز در آن استفاده شده است. همچون اغلب خودروهای چینی، سایز چرخهای خودرو نسبت به ابعاد بدنه، قدری کوچک میباشد.
طراحی کابین این خودرو به اندازه بیرون آن هیجانانگیز نیست ولی بااینحال از نمایی مدرن و بهروزی برخوردار است، جنس متریال بهکاررفته در آن مناسب بوده و نظمی منطقی بر آن حاکم است. البته برخی از وبسایتها، ترکیب رنگهای بهکاررفته در کابین را قدری آشفته و شلوغ ارزیابی نموده و آن را جالب نمیدانند. صفحه نمایشگر بزرگی نیز در کنسول میانی آن جای گرفته است که تمامی مدلهای این خودرو بهطور استاندارد از آن بهره میبرند. امکانات رفاهی فراوانی در این کابین قابل مشاهده است که همین امر بهتنهایی میتواند موقعیت این خودرو را نسبت به دیگر همقطاران چینیاش مستحکمتر کند.
پیشرانه بهکاررفته در این خودرو ۱٫۵ لیتر حجم دارد و از توانی معادل ۱۱۱ اسببخار و گشتاوری برابر با ۱۴۶ نیوتنمتر برخوردار است. اگر تنها نسبت وزن به اسببخار را در نظر بگیرم میشود گفت که با موتور بالنسبه ضعیفی مواجه هستیم، بهخصوص اگر آن را در کنار پیشرانه ۲ لیتری (توربو) S5 بنشانیم، که بهتنهایی ۱۷۴ اسببخار قدرت و ۲۳۵ نیوتنمتر گشتاور را از خود ارائه میدهد. در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز انواع مدلهای مختلف این خودرو از یک جعبهدنده ۶ سرعته دستی و یا گیربکس خودکار CVT بهره میبرند.
بنا به ادعای وبسایت این کمپانی، در ۴۶ درصد از بدنه این خودرو، از ورقهای فولادی فوق مستحکم و یا همان تنش بالا (HIGH-INTENSITY STEEL) استفاده شده است و در ۳۳ درصد آن نیز فولاد گالوانیزه بکار رفته است. به لحاظ ایمنی هم تمامی مدلهای جک S3 بهطور استاندارد از ۲ کیسه هوا بهره میبرند و مدلهای فول آن نیز میتوانند درصورت سفارش به ۶ عدد کیسه هوا مجهز شوند. همچنین طیف گستردهای از سامانههای ایمنی اعم از ABS،EBD، ESP، BA و TCS و…. بر روی این خودرو نصب شده است که در این زمینه آن را به همتایان کرهایاش نزدیک مینماید.
گرچه هنوز زود است که در مورد اقبال مشتریان چینی نسبت به این خودرو قضاوت نماییم و بهتر است که در این فقره، منتظر آمارهای فروش در ششماهه نخست و یا پایان سال بمانیم اما بااینحال، جک S5 توانسته است در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی و در بازار خودروهای SUV چین بسیار خوب ظاهر شود و آمار فروشی معادل ۱۷,۳۲۱ دستگاه را تنها در عرض یک ماه به نام خود ثبت نماید که از این لحاظ آن را پس از هاوال H6 قرار میدهد، خودرویی که کماکان پرفروشترین مدل کراساوور در این بازار محسوب میشود. هنوز از زمان عرضه این خودرو به بازار کشورمان و بهای قطعی آن خبری منتشر نشده است.
منبع : کرمان خودرو