در سال های اخیر کمپانی کرمان خودرو به واسطه اتوموبیل جک جی ۵ موفق شده است که فروش خوبی را تجربه نماید .
این اتوموبیل با وجود آنکه یک خودروی چینی محسوب می شود اما به دلیل چهره زیبایی که دارد وهمچنین به خاطر عملکرد خوبی که از خود نشان داده است طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است
خیلی از مشتریان در هنگام خریدن این خودرو با این تردید مواجه می شودند که نسخه گیربکس دستی آن را بخرند یا نسخه اتوماتیکش را؟ دلیل مطرح شدن این سوال در اذهانم هم وجود تفاوت های میان این دو نسخه می باشد .
در واقع کرمان موتور تلاش کرده با ارایه آپشنهای بیشتر بر روی نسخه اتوماتیک، خریدار را به سمت خرید آن ترغیب کند. اما در اینجا میخواهیم ۵ دلیل برای شما بیاوریم که به شما نشان بدهد خرید جک J5 دندهای، میتواند انتخاب بهتری نسبت به مدل اتوماتیک آن باشد.
مطمئنا اولین گزینهای که پیش روی شما قرار میگیرد، قیمت کمتر نسخه دندهای در حدود ۱۰ میلیون تومان است. این ماشین ۴۹.۷۰۰.۰۰۰ هزار تومان قیمت دارد در صورتیکه نمونه اتوماتیک، ۵۹.۴۰۰.۰۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
به طور معمول یک خودرو با گیربکس دستی، نسبت به مدل اتومات آن مصرف کمتری دارد اما در اینجا اختلاف بیشتر است، زیرا موتورها نیز با یکدیگر متفاوت بوده و به همین خاطر سطح مصرف دو خودرو با یکدیگر تفاوت بیشتری پیدا میکند. J5 اتوماتیک از یک موتور ۱۸۰۰ سیسی بهره میگیرد اما مدل دستی از موتور ۱۵۰۰ سیسی که همین امر باعث میشود تا سطح مصرف خودروها با یکدیگر متفاوت باشد. ضمن آنکه تکنولوژی ساخت موتور ۱۵۰۰ سیسی نسبت به مدل اتوماتیک بالاتر است و همین امر در مصرف بهینهتر آن کمک شایانی میکند.
یکی از ایرادات جی۵ اتوماتیک به گیربکس نسبتا قدیمی آن باز میگردد که صدای بسیاری را در آورده و بهخصوص اگر در شیبهای تند با آن بخواهید که شروع به حرکت کنید، بهطور حتم شما را آزار خواهد داد. اما در مدل دستی، این ایراد دیده نمیشود و حتی اکثرا از شتاب و توانایی آن در بالا رفتن از سربالاییها راضی هستند.
جک J5 در حالت کلی، ماشینی است که ارتفاع نسبتا کمی با سطح زمین دارد و این مورد در نسخه اتوماتیک بیشتر نمود دارد. به علت پایینتر بودن نسخه اتوماتیک نسبت به دستی، احتمال برخورد کف ماشین شما با زمین، بهخصوص در مسیرهای ناهموار و یا زمانی که خودرو سنگین است، نسبت به مدل دنده دستی بیشتر است.
جک J5 اتوماتیک علاوه بر فن رادیاتور، یک فن مجزا برای گیربکس نیز دارد که این موضوع علاوه بر ایجاد یک ابزار اضافه برای کنترل و تعمیرات احتمالی، صدای بیشتری نیز تولید کرده و به دلیل آنکه میزان روشن شدن آن نسبت به فن خودرو بیشتر است، صدای آن، بسیاری را در داخل کابین آزار میدهد؛ موردی که برای مدل دستی وجود ندارد.
همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، تفاوت این دو خودرو تنها در گیربکسشان نیست و حتی در آپشنهای تعبیه شده نیز با یکدیگر اختلافات زیادی دارند
منبع : کرمان خودرو