مقایسه طراحی ظاهری سمند با تندر 90 :
خودروی سمند ال ایکس دارای ظاهری پخته تر می باشد چراکه در طول این دورانی که این خودرو تولید گشته است توانسته در طی گذر زمان به این پختگی دست یابد
اتوموبیل سمند ال ایکس سال نتیجه نهایی پروژه سمند می باشد و این خودرو را می توان تلفیقی از طرح های بی ام و و همچنین آئودی به شمار آورد.
در طرف دیگر این قیاس خودروی تندر ال 90 قرار گرفته است .
این اتوموبیل دارای طراحی جدیدتر می باشد و از این رو کمی نا آشناتر به نظر می آید
طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و چندان زیبا به نظر نمیرسد.
در قسمت داخل اتاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده است. در حالی که سمند از طراحی به مراتب بهتری سود میجوید.
یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستونهای جلوی خودرو است که به علت پهن بودن دید راننده را محدود میکند.
در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان هنوز جا نیافتاده و دید عقب نیز محدود است. از لحاظ امکانات هم سمند وضعیت بهتری دارد.
به عنوان مثال تندر 90 حتی در بهترین مدلش هم تندر اتوماتیک است، از صندلی برقی برخوردار نبوده و پشتی صندلی با اهرمهای دستی جابهجا میشود. در مورد سنسور دنده عقب هم وضعیت به همین منوال است، سمند آن را دارد و تندر فاقدش است.
قوای محرکه و دینامیک خودروها
موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر میرسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر است.
در حالی که موتور سمند سال قدیمیتر است. این موتور تنها 8 سوپاپ دارد و 100 اسب بخار نیرو تولید میکند.
شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت است. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر و به این دلیل پرشتابتر نیز است.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه است. گفته میشود این تاخیر این به دلیل قدیمیتر بودن تکنولوژی ترمز سمند است.
در مورد دینامیک خودروها در حرکت های مارپیچ، سمند به دلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد مناسبتری دارد و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر است. به همین دلیل در میان خودروسواران ایرانی، سمند به خودروی جاده و مسافرت معروف است.
این در حالی است که در پیچها و حرکتهای مارپیچ طراحی تندر به گونهای است که یک ناپایداری مصنوعی به راننده القا میکند و درست به همین دلیل در طراحی سیستم تعلیق میتوان برتری را به خودروی ایرانی داد.
با این حال ولی هدایت خودروی تندر به واسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند است. در مسیرهای ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی میگیرد و عملکرد بهتری ارائه میکند. در فنربندی هم دو خودرو تقریبا مشابه هم بوده با این توضیح که در قسمت عقب برتری با تندر است.
منبع : سمند