کیفیت خودروی سراتو کره ای با سراتو مونتاژ سایپا چه قدر متفاوت است ؟
یکی از مهم ترین و بارز ترین تفاوتی که میان سراتو نسخه کره ای آن با سراتو مونتاژسایپا وجود دارد تفاوت در رنگ خودروها می باشد .
این مسیله وقتی خود را به خوبی نشان می دهد که یک سراتو وارداتی را در کنار یک سراتو سایپایی قرار می دهیم در این موقع است که به خوبی برتر بودن رنگ سراتو وارداتی را خواهیم دید.
اگر بخواهیم به رنگ یک سراتو سایپایی خیلی راحت بگیریم می توانیم بگوییم که حداکثر به یک تندر ۹۰ می رسد یا مثلا شاید در حدو اندازه پراید باشد
دومین بحثی که در این خودرو وجود دارد، بویی است که در داخل ماشین استشمام میشود و به پراید شباهت دارد. اصلیترین دلیل این شباهت هم صندلیهای پارچهای هستند که احتمالا از یک جنس مشترک با سایر محصولات ساخته میشود. وقتی ماشین را استارت میزنید، صدای موتور زیاد در داخل بهگوش نمیرسد. ولی چیز عجیب تفاوت در ترمز دستی نسخه وارداتی و تولیدی است. مدل تولیدی، ترمز دستی دارد که گویا خوب سرهمبندی نشده است. این نکته را بین ۵ سراتو بازبینی کردیم که در همه با کمی تفاوت، مشترک بودند. دنده خودرو به نرمی عمل میکند و شما کمتر متوجه تعویض آن میشوید. در اصل تفاوتی بین عملکرد موتور و گیربکس نسخه سایپایی و مدل وارداتی وجود ندارد و از نظر کارکرد شباهت زیادی به هم دارند. اگر واقعبین باشیم، همان رینگ و لاستیکهای کوچکتر سایپایی نرمی بیشتری به سراتو دادهاند و میتوان گفت که راحتتر حرکت میکند. در مورد عملکرد ترمز باید بگوییم که به ترمز مدل وارداتی بیشتر میتوانید اعتماد کنید تا مدل سایپایی.
در آخر باید اشاره کرد که اصلیترین دلیل خرید سراتوسایپا این است که شما نمیخواهید ماشین صفر چینی سوار شوید و ماشین اتوماتی میخواهید که حداقل کمی اصیل باشد. البته که نبود برخی امکاناتی که قبلا شاهد آن بودیم، مهمترین دلیل کسلکننده بودن رانندگی با سراتو سایپایی است. قیمت سراتو ۱۶۰۰ دندهای ۷۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در کارخانه است و در بازار تا ۶۹ میلیون تومان هم دادوستد میشود. مدل ۲۰۰۰ سیسی اتوماتیک ۹۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است که در بازار تا ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت میخورد. نکته قابل تامل این است که سراتو ۲۰۱۵ وارداتی قیمت ۱۱۰ میلیون تومان و امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوا، فرمان برقی ۳ حالته، سنسور جلو و عقب و… در آن وجود دارد. حال چرا باید یک ماشین از رده خارج جهانی در ایران با کمترین امکانات، قیمت تمام شده بالاتر از ۹۰ میلیون تومان را تجربه کند؟
سراتوی سایپا در بخش امکانات با نسخه وارداتی بسیار متمایز است. خیلی از امکانات تولیدی سایپا حذف شده است. برخی دلیل این کار را ارزانسازی خودرو و سادهتر شدن فرایند مونتاژ میدانند. سراتوی وارداتی در نسخههای مختلفی که به ایران آمد، سطوح مختلفی از امکانات را به معرض دید ما گذاشت که خود کمپانی کیا آنها را لحاظ کرده است. در سراتو، سایپا خبری از سانروف نیست. صندلیها هم به سادهترین شکل، با روکش پارچهای در سایپا آذین تولید میشوند. روی صندلیها گرمکن نصب نشده است که در مدل وارداتی، اکثرا وجود دارد. سنسور نور و باران هم طبیعی است که سایپا از آن در نسخه دندهای صرفنظر کرده باشد. ولی در مدل اتوماتیک سنسور نور نیز وجود دارد. همچنین آینه تنها برقی بوده و سیستم تاشو برقی از روی آن حذف شده است. در نسخه دندهای سیستم تهویه به صورت دستی قرار دارد و در مدل اتوماتیک، به صورت تهویه خودکار نصب شده است. در سراتو سایپا تنها دو کیسه هوا وجود دارد. در صورتی که در نسخه وارداتی، مدلهایی با ایربگ جانبی جلو و پردهای کامل هم وجود دارد. روشن کردن خودرو با سوییچ انجام میشود و مدل استارتردار از جانب سایپا تولید نمیشود.
سیستم پخش هم قابلیت اتصال USB،AUX و IPOD را دارد و با ۶ بلندگو کیفیت صدای خوبی را در اتاق به سرنشینان تحویل میدهد. در برخی نسخههای سراتو، مانیتور با پخش DVD و دوربین عقب وجود دارد که شرکت سایپا به صورت آپشن، نسخه غیرفابریک مانیتور را تحت گارانتی خود برای مشتریان نصب میکند. یکی از امکاناتی که در سراتو حذف شده است و واقعا جای سوال دارد، سنسور پارک دنده عقب است. این سنسورها را هم سایپا در مدل غیرفابریک برای مشتریان نصب میکند. پشت آمپر تولیدیهای سایپا با نورپردازی یخی عرضه میشوند. ولی نسخههای وارداتی در دور قاب صفحه آمپر، نور قرمز را به شکل هاله پخش میکند که زیبایی و جذابیت خوبی را به ماشین میدهد. قاب کرومی سر اگزوز هم در مدل سایپایی حذف شده است. البته در تمام مدلهای وارداتی هم این تزیین وجود ندارد و بیشتر در مدل ۲۰۰۰ سیسی وارداتی، میتوانید دنبال سر اگزوز کرومی بگردید. دنده پشت فرمان هم جزو امکاناتی است که سراتو وارداتی نسبت به مونتاژ داخل بیشتر دارد. اگر به طور واقعبینانه بخواهیم در مورد دنده پشت فرمان سراتو نظر بدهیم، واقعا آپشنی است که جز ظاهر کاربرد خاصی ندارد و در سرعت تعویض دنده هیچ تاثیر مثبتی نمیگذارد. فرمان ماشین هم هیدرولیکی در نظر گرفته شده است. روی فرمان کنترل تنظیمات ضبط وجود دارد و در نسخه اتوماتیک، کروزکنترل هم روی فرمان قرار دارد.
منبع : سراتو کیا