محصولات لیفان چند سال می باشد که در ایران توسط کمپانی کرمان موتور به تولید می رسد .
حالا هم یک مدل از این برند که جزو خانواده سدان ها هم می باشد روی خط مونتاژ آمده است و پس از ماه ها قرار استبه بازار ها روانه گردد .
دلیل اینکه این خودرو با این تعویق در عرضه روبه رو شده است تست هایی می باشد که از این خودرو گرفته است چراکه طبق گفته کارشناسان از لیفان 820 تست های بلند مدتی گرفته شده است تا برای ورود به بازارها آماده گردد .
از اوایل امسال بود که این ماشین در مکانهای مختلف حاضر شد تا مردم ذهنیتی از آن پیدا کنند. ولی همیشه مشخصات این خودرو و عملکرد آن برای کسی به طور واضح مشخص نبود. در برنامه بازدید روز دوشنبه 22 دی ماه، به ملاقات با لیفان 820 رفتیم تا از آن اطلاعاتی بهدست آوریم.
خودروییهایی که خبرنگاران با آنها بررسی را انجام میدادند، همان نسخههایی بود که در شرکت کرمان موتور تولید شده بود و قرار است بهزودی وارد خیابانها شود. موتور 820 به فناوری VVT مجهز است و 2.4 2 لیتر حجم دارد. با توجه به اعلام کمپانی لیفان، این موتور توانایی تولید 164 اسب بخار و 226 نیوتونمتر گشتاور دارد. این خودروی لوکس چینی، با گیربکس اتوماتیک به بازار ایران عرضه میشود.
لیفان، برای 820 یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک را انتخاب کرده است که قابلیت تعویض دنده به صورت دستی و در حالت رانندگی برفی قرار میگیرد و فرمان این خودرو نیز از نوع هیدرولیک است.
حال وقت آن فرارسیده بود که داخل لیفان 820 بشینیم تا آنرا مورد بررسی بیشتر قرار دهیم. از بدو ورود متوجه کیفیت بهتر این خودرو نسبت به ماشینهایی مانند جک J5 و لیفان 620 میشویم.
وقتی داخل کابین خودرو نشستیم، کیفیت بهتر داخل هم باز نسبت به سایر خودروهای کرمان موتور، مزیتی برای 820 به حساب میآمد. از همین جا معلوم بود که گارانتی بیشتر برای 820 تا حد زیادی قابل درک است. زیرا به مراتب کیفیت ساخت و مونتاژ بهتری در این خودرو رعایت شده بود. روکش صندلیها از نوع چرم مصنوعی مشکی بود که کمیکیفیتش با بقیه خودروهای چینی متفاوت بود.
البته میشد حدس زد که در صورت نگهداری نامناسب، چرم صندلیها اولین چیزی است که آسیب میبیند. داخل کابین خودرو امکانات به نسبت خوبی وجود داشت. استارت خودرو با دکمه انجام میشود و روی فرمان، کروزکنترل نصب شده است. صندلی راننده برقی در جهات مختلف بود و از گرمکن دو حالته در آن استفاده شده است. سیستم تهویه از نوع اتوماتیک تککاناله است. یکی از معایب در 820 این است که تهویه صورت برای ردیف عقب در نظر گرفته نشده است و تنها باد از زیر صندلیهای جلو به عقب جریاد دارد. با توجه به این که فضای ردیف عقب لیفان 820 به نسبت رقبا بزرگ و مبله است، توقع میرفت این آپشن ساده در خودرو تعبیه میشود. سانروف هم جزو امکاناتی است که این روزها در هر محصول چینی وجود دارد و به تبع آن، در 820 هم یافت میشود.
مانیتور لمسی بزرگی بالای سیستم تهویه قرار دارد که کیفیت نمایش آن مطلوب بوده و خطوط و مسیر پارک را به طور نوسانی با دوربین دید عقب مشخص میکند. سیستم رهیاب هم جزو امکاناتی است که با اتصال یک SD MAP در این خودرو فعال میشود. در بخش امکانات ایمنی میتوان اشاره کرد که خوشبختانه نسخه چهار ایربگ این خودرو به بازار ایران آمده که دو کیسه هوای جانبی در صندلیهای جلو دارد.
همچنین تجهیز 820 به سیستم پایداری و کنترل کشش باعث شده است پارامترهای ایمنی در این خودرو به نسبت برخی رقبا بهتر رعایت شود. دیلایت و سنسور نور هم جزو امکاناتی است که این روزها ایرانیان خیلی به آنها علاقه دارند و چینیها با شناخت نبض بازار، آن را در نسخه موجود در ایران قرار دادهاند. سنسور پارک جلو جزو آپشنهایی است که در نسخههای فول این خودرو قرار دارد که در ایران عرضه نمیشود. در نهایت پس از بازدید از اتاق خودرو، نوبت آن رسید تا کمی تجربه رانندگی از این سدان کشیده چینی بهدست آوریم.
منبع : لیفان