بررسی چشم انداز کمپانی سایپا :
شرکت سایپا برای خود چشم اندازی در نظر گرفته است و آن هم مبدل گشتن به یک اتوموبیل ساز بین المللی می باشد .
اگر بخواهیم بررسی کنیم که این چشم انداز در چه صورت محقق می گردد در میابیم که موارد زیر در تحقق بخشیدن این چشم انداز ماثر می باشند :
1. مالکیت برند اختصاصی
2.مدیریت محصول و پلتفرم
3.مدیریت شبکه فروش و خدمات پس از فروش
4.حضور فعال در بازارهای داخلی و بین المللی،
5.توان رقابتی در کیفیت و قیمت و بازیگری اصلی در بازار ایران
تاریخچه سایپا :
تا قبل از سال 1364، نشان مورد استفاده سایپا آرم رنو و سیتروئن بود. با توجه به تغییر سیاستهای تولیدی شرکت وایجاد تنوع در تولید و برنامه هایی که در سال 1363 برای آینده شرکت تنظیم گردید، ضروری بود که نشان مستقل برای شرکت تهیه شود.
نشان سایپا با الهام از کاشی کاری های سنتی برجی در دوره ایلخانی که دارای توازن هندسی مثال زدنی در طراحی و اجراست، خلق شده است. از ویژگیهای نشان سایپا میتوان به توازن ابعادی در طراحی زوایای 120 درجه و یالهای همسان و قابلیت حجم پذیری آن اشاره کرد. در نگاه اول نشان سایپا به شکل چرخ دنده خودنمایی میکند که نماد اصلی صنعت و تولید است و با دقت بیشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزی با توجه به تقارن ابعادی آن در ذهن تداعی میشود.
گستردگی و جهانیشدن از جهتگیری یالها به اطراف قابل برداشت است و قرار گرفتن یکی از یالها به سمت بالا نشانگر رویکرد نهایی سازمان در همسو کردن استعدادها در جهت تعالی سازمانی است.از سوی دیگر جهتگیری یالهای محیطی به سمت داخل، نشانگر ورودیهای سازمان است.
این ورودیهای سه گانه، منابع انسانی، مالی و مواد اولیه هستند که منجر به سه خروجی محصول، سود و خدمات میشود. این خروجیها در قالب یالهای مرکزی و جهتگیری آنها به سمت بیرون جلوه گر است.
این نشان توسط زنده یاد استاد مرتضی ممیز و با الگو برداری از گنبد سرخ از بناهای تاریخی شهرستان مراغه گرفته شده طراحی شده است.
منبع : سایپا