از اوایل پاییز سال ۹۵ اتوموبیل جیلی GC6 روانه خیابان هایمان می شود این اتوموبیل را اتوموبیل سازان بم وارد بازارها کردند
هنگامی که کمپانی کره ای دوو ورشکسته شد در سال ۱۳۸۰ بود که جنرال موتورز همه سهام این ورشکسته را خرید
آمریکایی ها نام دوو را تغییر دادند و پس از آن همه فعالیت هایی که دوو در ایران انجام میداد را متوقف نمودند
کرمان موتورز در آن حین خط مونتاژ دوو را در ایران داشت و بااین اقدام ضربه ای شدید خورد
کرمان موتور برای جبرانش دست به ایجاد سه شرکت جدید زد تا به کمک آنها دوباره محصولات ارزانقیمت آسیایی را وارد بازار ایران کند؛ ضمن اینکه خود کرمانموتور نیز از اواسط دهه ۸۰ سراغ برندهای لیفان و JAC رفت. اما سه شرکت نوپای کرمانموتور، راینخودرو، مدیران خودرو و بم خودرو بودند. راین خودرو (خودروسازان راین) زمانی در ایران دو محصول پرطرفدار هیوندای ورنا و هیوندای آوانته را مونتاژ میکرد و هماکنون نیز مشغول تولید Voleex C30 از شرکت گریتوال چین است. مدیران خودرو نیز از همان ابتدا به سراغ چری رفت و محصولات ارزان ولی پرفروش آنرا به ایران آورد.
سومین شرکت تابعه کرمانموتور، بم خودرو (خودروسازان بم) بود که هرچند نامش در این سالها رو به فراموشی رفت، زمانی با مونتاژ فولکسواگن گل غوغایی در ایران به راه انداخته بود. خودروسازان بم بعد از فولکسواگن گل، دست به تولید هافی لوبو زد که با استقبال روبرو نشد و شکست خورد. سال گذشته هم خبر دادند که قصد تولید شاسیبلند فولکسواگن تیگوآن را در ایران دارد، ولی بعدها به نتیجهای نرسید. حالا سومین محصولی که خودروسازان بم قصد مونتاژ آن را در ایران دارد جیلی GC6 است. البته خودروسازان بم در سال ۱۳۹۲ قراردادش را با جیلی قطعی کرده بود، ولی به دلایلی شروع تولیدش به امسال موکول شد.
جیلی بعد از خریدن ولوو از جنرالموتورز در سال ۲۰۱۰ خیلیزود اعتبار جهانی پیدا کرد و توانست پلههای پیشرفت را به کمک سوئدیها با سرعت بیشتری طی کند. تقریبا از ۳ سال پیش بود که با کمک نمایندگی جیلیران به ایران آمد. اولین محصول جیلی سدان خوشساخت Emgrand 7 بود و بعد از آن نسخه هاچبکش یعنی Emgrand 7-RV راهی بازار شد و نهایتا هم نسخه شاسیبلند آن یعنی X7 به بازار آمد. همه این خودروها محصولات خوب و پرمتقاضی بودند که متاسفانه با مدیریت ضعیف واردکننده و شکایتهای متعدد مشتریانش، اعتمادی که جیلی از خریداران ایرانی جلب کرده بود، در یکی دو سال اخیر زیرسوال رفت. چگونگی ادامه همکاری جیلی با جیلیران مشخص نیست، اما ظاهرا چینیها درصدد آزمایش شریک تازه خود در ایران هستند.
GC6 درواقع نسخه تغییریافتهای از Englon King Kong است و خود کینگکنگ نیز بر پلتفرم Geely MK ساخته شده، پس میتوان GC6 را همان MKدانست، ولی با ظاهری متفاوتتر. MK در اکثر بازارهای آسیایی، اروپای شرقی، استرالیا، نیوزیلند و حتی خود چین عرضه میشود، اما همین MK در بازار روسیه و خاورمیانه با نام GC6 به دست مشتریان میرسد. درحالیکه GC6 متولد ۲۰۱۲ است، MK از ۲۰۰۶ تا امروز در بازارها حضور دارد. جیلی GC6 در بازار چین تحت برند Englon فروخته میشود و از ابتدای ۲۰۱۵ نیز نامش را به SC6 تغییر دادند. SC6 در ابعاد بین SC3 و SC7 قرار میگیرد.
این خودرو از همان ابتدا در کلاس سدانهای جمعوجور قرار داشت. فاصله محوری این خودرو ۲٫۵ متر است که یعنی ۱۰ سانتیمتر کمتر از امگرند۷ دارد. ظاهر این خودرو شبیه چینیهای جدید کشورمان نیست. وجود ابرویی چراغ به همراه قابهای دایره شکلی که درون کاسه چراغهای جلو جاخوش کردهاند، کمی توی ذوق میزند، ولی از طرف دیگر همین قابها باعث تفاوت GC6 با همکلاسانش شده است. GC6 با اینکه از همه لحاظ خودرویی اقتصادی است و کابینی تماما پلاستیکی دارد، وجود مانیتور ۷ اینچی کنسول باعث شده که حوصله سرنشینان آنقدرها هم سر نرود! برخی امکانات استاندارد GC6 عبارتاند از:
GC6 در تستهای ایمنی C-NCAP موفق به دریافت ۴ ستاره شده، ولی همین خودرو در تست تصادف استرالیا بیشتر از ۳ ستاره نگرفته است. GC6 با انجین ۱٫۵ لیتری یورو ۴ به ایران خواهد آمد که قلب تپنده اکثر محصولات جیلی است. گیربکس استاندارد آن دستی است، ولی احتمال عرضه گیربکس اتومات هم برایش وجود دارد. این خودرو در بازار ایران احتمالا قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان خواهد داشت و اصلی ترین رقیبش نیز برلیانس H230 اتومات است.
منبع : کرمان خودرو