از اوایل دهه هفتاد میلادی بود که یک سازمان آمریکایی به نام جی دی پاور فعالیت هایی را در زمینه کیفیت خودرو ها شروع نمود . این موسسه شروع به منتشر نمودن گزارش هایی مبنی بر کیفیت اتوموبیل ها و همچنین برندها نمود . این گزارشات بر اساس نظرسنجی مردم و کارشناسان صنعتی و همچنین آمارهایی که اتوموبیل سازان ارایه می نمودند تهیه می گشت
جی دی پاور شرکتی خصوصی و از زیرمجموعههای موسسه سرمایهگذاری S&P Global است و به سازمانهای مرتبط با صنعت خودرو وابستگی ندارد. به همین دلیل گزارشات آن هم برای خودروسازان و هم برای مشتریان قابل اعتماد است. جی دی پاور هر سال 5 گزارش کیفی منتشر میکند که عبارتاند از:
در میان این پنج گزارش، IQS یا Initial Quality Study معمولا از بقیه مهمتر است. در IQS، که امسال 30 ساله شده است، فقط خودروهای جدید بازار (مدلهای 2016) مطالعه میشوند. جی دی پاور برای آنکه گزارش دقیقتری داشته باشد در IQS فقط آن دسته از مشتریانی را بررسی میکند که 3 ماه از خرید خودروی شان گذشته باشد. در IQS برای نشان دادن کیفیت خودروها از واحد PP100 استفاده میشود. PP100 از Problems Per 100 آمده و، همان طور که پیداست، به معنای تعداد ایراداتی است که در هر 100 خودرو وجود دارد. بنابراین هرچه PP100 عدد کمتری داشته باشد، کیفیت بهتر است.
گزارش IQS 2016 حرفهای زیادی برای گفتن دارد، چراکه اتفاقات خاصی در آن افتاده است. جی دی پاور برای IQS 2016 از 80 هزار خریدار مدلهای 2016 کمک گرفته است. از هر خریدار 233 سوال پرسیده شده و ایرادات فنی خودروها نیز در 8 دسته مختلف طبقهبندی شده است.
مهمترین نکته IQS 2016 آمدن کیاموتورز به جایگاه اول است. درحالیکه کیا موتورز سال گذشته در IQS 2015 بعد از پورشه، رتبه دوم را داشت، امسال حتی پورشه را پشت سر گذاشت و اول شد. این نخستین بار در 27 سال اخیر است که برندی غیرلوکس به جایگاه اول IQS میرسد.
منبع : کیا موتورز