نخستین اتوموبیل پلاگین هیوندا یک تجربه محدود نمی باشد
این اتوموبیل یک مدل تکامل یافته از خودروی سوناتا هیبریدی می باشد که محدوده حرکتی ۹۶۵ کیلومتری را دارد
اتوموبیل سوناتا پلاگین هیبرید شبیه به نسخه غیر هیبریدش می باشد با وجود آنکه در بعضی از قسمت ها به روز رسانی هایی به وجود آمده است . مانند : چراغ ها و سپرها بازبینی شده و رکاب های کناری با نوارهای کرومی و درگاه شارژ در گلگیر جلو پیش راننده .
همچنین رینگهای آلیاژی با طراحی منحصربهفرد وجود دارند و نسخههای پلاگین هیبرید در ۴ رنگ انحصاری در دسترس هستند: خاکستری متالیک، سفید صدفی، مشکی اکلیپس و Seaport Mist.
داخل کابین نیز بهروزرسانیهای خاص مدل هیبرید انجام شده که شامل صفحه کیلومتر شمار جدیدی است که وضعیت شارژ باتریها را به راننده نشان میدهد.
بزرگترین و مهمترین تغییر در کابین دکمهای است که اولویتبندی سیستم پلاگین را برای صرفهجویی در مصرف سوخت تغییر میدهد. حالت هیبرید از بنزین و باتری استفاده میکند درحالیکه حالت EV اولویت را به استفاده از پیشرانهی الکتریکی میدهد و تا قبل از به کار افتادن پیشرانهی احتراق داخلی، تنها این واحد کار میکند. حالت سوم از پیشرانهی احتراق داخلی همانند یک ژنراتور و به منظور شارژ باتری استفاده میکند و میتواند با نگهداشتن دکمهی HEV فعال شود. علاوه بر حالتهای رانندگی مختلف، یک انتخابگر حالت سواری نیز وجود دارد که پاسخهای خودرو و فرمان آن را مشخص میسازد.
برخلاف سوناتای هیبریدی معمولی، حالت اسپورت وجود ندارد. البته مشکلی نیست زیرا نسخهی پلاگین قدرتمندتر از مدل هیبریدی نرمال احساس میشود. این خودرو در مجموع توان تولید ۲۰۲ اسب بخار قدرت را دارد که ۹ واحد بیشتر از نسخهی هیبریدی است اما واحدهای الکتریکی نسخهی پلاگین هیبرید پیشرفتهتر هستند. مجموعهی باتری پلیمری لیتیومی خودرو ۵ برابر بزرگتر از برادر هیبریدی هستند و پیشرانهی الکتریکی ۳۲ درصد قدرتمندتر نیز هست. بر لاف دیگر خودروهای دوستدار سوخت، این خودرو در هنگام فشار سرزنده احساس میشود.
واحد احتراق داخلی جفت شده به این پیشرانهی الکتریکی یک پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری است که ۱۵۴ اسب بخار نیرو تولید میکند. برخلاف دیگر خودروهای هیبریدی که از گیربکسهای CVT یا تک سرعته استفاده میکنند، هیوندای از گیربکسی ۶ سرعته استفاده میکند که نرم است و تمایل زیادی به دندههای بالاتر دارد.
سواری خودرو نرم و سریع است و حالت EV بسیار پاسخگو است مخصوصاً وقتی بدانید که وزن خودرو ۱۷۲۳ کیلوگرم است. اگرچه که وزن دشمن راندمان و کارایی است اما سوناتا پلاگین در حالت هیبرید به مصرف سوخت ۵٫۸۸ لیتری دست مییابد. خودرو در حالت تمام الکتریکی تنها ۴۴ کیلومتر را میتواند بپیماید اما در حالت هیبریدی و استفاده از هر دو پیشرانه این محدوده به ۹۶۵ کیلومتر افزایش مییابد. دینامیک سواری خودرو خاص سگمنت سدان های میدسایز است که به معنی سواری آسان و بیدردسر است. این خودرو به تیزی مزدا ۶ نیست و در مباحث هندلینگ و راحتی به طرف تویوتا کمری تمایل نشان میدهد.
همانند برادر هیبریدی، این خودرو نیز نرم و سریع است. انتقال از حالتهای بنزینی-الکتریکی به الکتریکی خالص و بالعکس به سختی قابل درک است. باتری بزرگتر و پیشرانهی الکتریکی قدرتمندتر به این معنی است که خودرو در سرعتهای بالاتر در فواصل طولانیتری میایستد.
منبع : هیوندا سوناتا