موتور اتوموبیل ایکس 60 دارای 133 اسب بخار می باشد . صدای موتور بسیار پایین می باشد و ما برای شنیدن صدای آن باید دئر موتور را بالا ببریم ولی این را هم باید بدانید که فقط تا دور موتور 4000 می توانید این کار را انجام دهید یعنی ECU نمیگذارد بیشتر از این ب موتور آسیب وارد شود
پدال کلاچ این اتوموبیل خیلی نرم می باشد و شما در هنگامی که میخواهید پایتان را از روی آن بردارید باید مواظب باشید که خودرو حرکت ناگهانی نکند ولی در کل در ترافیک ها این خصوصیت خودرو به شما کمک شایانی می کند
موتور این خودرو با حجم دقیق 1794 سیسی میتواند در دور 6000 هزار 133 اسب بخار قدرت تولید کند. البته به محض رسیدن دور موتور به 4200 RPM، 168 نیوتن متر گشتاور نیز در اختیار شما قرار میگیرد. این موتور دو میل سوپاپ در سرسیلندر دارد و 16 سوپاپ هم که به صورت متغیر باز و بسته می شوند (VVT ) نقش مجراهای تنفسی آن را ایفا میکنند. سیستم جرقهزنی هم بهصورت چهار کوئل مجزا برای هر سیلندر است که در این سیستم دیگر نیازی به دلکو و یا کوئل دوبل نیست و برای هر سیلندر یک کوئل وجود دارد. با توجه به نسبت تراکم 10 به یک موتور بهتر است از بنزین سوپر برای آن استفاده کنید. اما اگر باک 55 لیتری آن را با بنزین معمولی هم پر کنید موتور دچار مشکل نمیشود.
با ورود به مسیرهای خارج از شهر و حرکت درون پیچها سیتم تعلیق و قوای محرکه ایکس 60 بیشتر مورد آزمایش قرار گرفت. گیرباکس 5 سرعته این چینی خوش سیما در دندههای 1 و 2 ضرایب مناسبی دارد، اما بیشترین کشش در سرعت بالای 60 کیلومتر را در دنده سه با این قد بلند چینی تجربه خواهید کرد. هر چند گشتاور تولید شده توسط موتور چهار سیلندر این خودرو زیاد نیست، ولی وزن 1330 کیلوگرمی آن برای خودرویی در این کلاس مناسب است. این وزن کم کشش مناسبی را برای ایکس 60 فراهم میکند. با توجه به محور جلو بودن این خودرو و ارتفاع آن تصور میکردیم خودرو در عبور از پیچها در محور عقب کمی دچار آشفتگی شود، ولی سیستم تعلیق فنر لول و اکسل یک تکه آن به خوبی از پس حفظ خودرو برآمد. حرکتهای سیستم فنر بندی در عبور از ناهمواریها قابل پیشبینی است چون میزان انعطاف پذیری آن زیاد نیست. ولی این انعطاف کم سبب وارد آمدن ضربه به کابین و سرنشینان نمیشود که نشانگر یک شاسی خوب است. فرمان راکاندپنیون این چینی هم خوش دست است و هم میتوانید شرایط جاده را با دردست گرفتنش احساس کنید. در عبور از ناهمواریها رفتار فرمان به گونهایست که به دستان شما ضربه نمیزند. بر روی قابلیتهای خارج از جاده این خودرو زیاد حساب نکنید چون برای این کار ساخته نشده است. اما ارائه گونه دودیفرانسیل با ارتفاع بیشتر از سوی کمپانی مادر میتواند یک گام بلند به سوی فروش بیشتر با توجه به قیمت کمتر از حریفان باشد. ترمزهای چهار چرخ دیسکی که مجهز به ABS و EBD هستند خودرو را به خوبی کنترل میکنند و بعد از ترمزهای متعدد هم از کارایی آنها کاسته نمیشود.
طول/عرض/ارتفاع خودرو به ترتیب برابر 4325/1790/1690 هستند که با این اندازهها در ترافیک و بهخصوص در مورد جای پارک مشکل خاصی نخواهید داشت. دید عقب با توجه به اندازه خودرو و برف پاککن و گرمکن شیشه عقب بد نیست و سنسورهای پارک نیز دیگر جایی برای گله باقی نمیگذارند. البته آینههای برقی جانبی هم با سایز بزرگشان دید خوبی را پدید میآورند. در حرکت رو به جلو دید مناسبی دارید ولی گوشههای سپر در میدان دید شما قرار ندارند.
سیستم صوتی
متاسفانه سیستم صوتی لیفان ایکس 60 با 6 اسپیکر، چندان راضی کننده نیست. این خودرو تنها به دو ایربگ راننده و سرنشین کناری مجهز است که از این حیث یک نمره منفی میگیرد. در مقوله ایمنی CHINANCAP به این خودرو چهار ستاره ایمنی داده است که با این حال از بسیاری از خودروهای وطنی ایمن تر است!
در پایان باید گفت این خودرو نمودی از ورود چینیها به گام سوم یعنی طراحی و تولید است و طولی نخواهد کشید که آنها نیز صاحب سبک خواهند شد. لیفان X60 به دلیل قیمت پایین و کیفیت مناسب (نسبت به قیمت) خودرویی مناسب است و یک خودروی خودروی تقلیدیست، نشان از عزم چینیها برای استقلال در طراحی خودرو دارد. در خصوص استهلاک آن نیز باید پس از گذر یک یا دو سال قضاوت کرد. و با این توصیفات کمکم چین را نیز باید به لیست کشورهایی که مدتها بعد از ما در صنعت خودرو گام نهادند، ولی از ماپیشی گرفتند افزود.
منبع : لیفان