از اینرو دور از ذهن نیست که خودروسازان مطرحی چون پارسخودرو که در خط تولید خود برندهای بزرگ و مطرح دنیا را داشتهاند به صرافت همکاری با چشمبادامیها بیفتند.
خودروهایی که در نمای جلو شما را به یاد بامو سری یک خواهد انداخت. شرکت پارسخودرو قرار است این هفته رسماً از مدل h330 سدان رونمایی کند. خودروی h330 با همکاری بامو تولید شده و نتیجه کار نیز قابل قبول است. این خصیصه میتواند از h330 سدان یک خودروی محبوب بسازد. خودرویی که از بامو سری یک الگوبرداری شده و دارای موتور ۱٫۵ لیتری است که قادر به تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت میباشد. حال باید دید که این خودرو در عمل چگونه خواهد بود؟! چندی پیش فرصتی دست داد تا با این خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی دیداری داشته باشیم. تجربهای که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
نمای ظاهری
در نمای رو به رو خودرویی پیش روی شماست که شما را به یاد بامو سری یک میاندازد. اگر چه اجزای تشکیلدهنده این خودرو همانند چراغها و جلو پنجره متفاوت از سری یک هستند اما در نتیجه خودرویی شبیه به بامو سری یک را پیش روی میبینیم. ابعادی مناسب و فرمی که این روزها بیشتر در خودروهای اروپایی دیده میشود. نمای عقب با فرم چراغهای تیز و خطوط تیز درب صندوق همه و همه خودرویی زیبا را به وجود آوردهاند که نوید یک خودروی موفق در بازار ایران را میدهد. خودرویی که ظاهر آن پتانسیل جذب مشتریان بیشتری را در بازار ایران دارد. به خصوص اینکه برلیانس در این زمینه شریک تجاری خوبی را برای خود انتخاب کرده است.
کابین
هنگامی که درون خودرو قرار میگیریم. کنسولی ساده را پیش رو میبینیم. شاید تا قبل از این انتظار کابینی با طراحی متفاوت را انتظار داشتیم اما اینطور که پیداست h330 نمیخواهد دست از سر بامو بردارد. این خودرو نیز همانند محصولات بامو کابینی ساده دارد اگر چه از نظر کیفیت در آن سطح نیست اما طراحی، ساده و به دور از هرگونه هیجان است. صندلیها بزرگ و جادار بوده و فضای کابین بزرگتر از رقبایش است. به خصوص اینکه صندوق بار آن نیز جادار بوده و فضایی مناسب را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. به طوری که برای خانوادهها گزینهای مناسب به شمار میرود. غربیلک فرمان خوش دست بوده و اهرم تعویضدنده نیز با فرمی زیبا و اسپرت طراحی شده است. کنسول میانی h330 به رنگ مشکی بوده و نواری نقرهای رنگ آن را از دیگر قسمتهای کرم رنگ جدا میکند. بر روی کنسول میانی کلیدها طوری قرار گرفتهاند که به خوبی در دسترس هستند و راننده برای دسترسی به آنها کوچکترین زحمتی را به خود نمیدهد. به طور کلی میتوان به کابین این خودروی زیبا نمره قبولی را داد.
تجربه رانندگی
پا را بر روی پدال ترمز قرار داده و سوییچ را میچرخانیم. خودرو روشن میشود. اهرم تعویض دنده را در حالت d قرار داده و با خواباندن دستی شروع به حرکت میکنیم. خودرو به آرامی شروع به حرکت میکند اما این آرامش تا زمانی ادامه دارد که پدال گاز را نفشردهایم چرا که پس از آن روی دیگر سکه را خواهیم دید.
موتور ۱٫۵ لیتری ۱۰۳ اسببخاری این خودرو قویتر از آنچه که هست نشان میدهد. چرا که گیربکس چهار سرعته اتوماتیک این خودرو به خوبی از پس انتقال قدرت برمیآید. تعویضدندهها بدون تاخیر انجام شده و در هنگام معکوسها نیز به همین شکل عمل میکند. حالت دستی گیربکس نیز برای رانندگی اسپرتتر میتواند به کمک شما بیاید. هنگام راندن با این خودرو همه چیز تحت فرمان و کنترل شماست. اهرم تعویض دنده خوش دست بوده و فرمان نیز به خوبی به فرامین راننده عکسالعمل نشان میدهد. در هنگام عبور از پیچهای پیست آزادی با خودرو به خوبی نشانههای اسپرتی خود را بروز میدهد و فشار G زیادی را تحمل میکند. در هنگام حرکت با دور بالا صدای موتور نیز جذابتر از حالت معمول است. شاید اگر پشت فرمان شیفترهایی برای تعویضدنده وجود داشت این خودرو کاملتر و با روحیهای کاملاً اسپرت به بازار ایران میآمد. با سرعتی در حدود ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت اقدام به ترمزگیری کردیم. این خودروی سدان در مدت زمانی و مسافتی کم از حرکت باز ایستاد که خیال راننده را در این زمینه راحت میکند.
اگر اهل حرکتهای نمایشی با خودرو هستید باید این نکته را یادآور شد که h330 گزینهای مناسب است چرا که قدرت مانور بالایی دارد و خودرویی خوش دست است. میتوان با آن حرکتهای نمایشی را به خوبی انجام داد اگر چه گیربکس آن اتوماتیک است اما شما را ناامید نخواهد کرد. به طوری که میتوان با ترمز دستی خودرو را به هر سویی منحرف کرده و بعد به حالت قبل باز گرداند که در این حالت عملکرد مناسب گیربکس را نمیتوان نادیده گرفت.
نشاندهندههای کیلومترشمار و دور موتور با سادگی طراحی شدهاند و قرمز رنگ هستند. در این زمینه نیز میتوان به شباهتهای آن با بامو پی برد. دید خودرو نیز مناسب است. در این خودرو آینههای جانبی بزرگ دید عقب خوبی را ارائه میدهند. به طور کلی میتوان گفت که همه چیز این خودروی زیبا شما را جذب میکند. لذت راندن، شتابگیری خوب، تعویضدندههای سریع و البته قدرت مانور بالا همه و همه از این سدان به ظاهر بامو، یک خودروی جذاب ساخته است که میتواند در موفقیت آن در بازار نیز موثر باشد.
این خودرو در میان رقبایی چون پژو ۲۰۶ صندوقدار و تندر۹۰ کار سختی پیش روی ندارد چرا که با توجه به داشتههایش میتواند به راحتی با حریفان رقابت کند. این در حالی است که پارسخودرو وظیفه تولید و عرضه آن را به بازار بر عهده دارد که خود میتواند یکی دیگر از ضمانتهای موفقیت آن باشد. این نکته را باید یادآور شد که این خودروی صندوقدار با کد h330 به زودی در چرخه تولید این شرکت قرار خواهد گرفت و میتواند گزینهای مناسب برای خانوادههایی که به دنبال خودرویی سدان هستند باشد.
H330 در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی نیز چیزی کم نگذاشته است. سیستمهای ترمز abs و ebd، به همراه دیگر سیستمهای الکترونیکی ایمنی، دکمه استارت و همچنین انبوه امکانات رفاهی در این خودرو همه چیز را برای آسایش و آرامش سرنشینان مهیا ساخته است. سانروف، سیستم فرمان الکتریکی، بسته شدن پنجرهها با استفاده از ریموت کنترل، استاندارد آلایندگی یورو۵ به همراه سیستم EOBD و سیستم ورود بدون کلید از جمله مشخصههای این خودرو است.